Aansprakelijkheidsregels voor hulppersonen wijzigen op 1 januari 2025
Vanaf 1 januari 2025 wijzigt de quasi-immuniteit van hulppersonen, zoals freelancers en onderaannemers. Wat moet je als ondernemer hierover weten?
Verouderde browsers kunnen uw computer blootstellen aan beveiligingsrisico’s. Om de beste ervaring met het gebruik van onze site te krijgen, moet u één van de onderstaande browsers installeren. Klik op één van de onderstaande icoontjes om de browser te installeren.
Vanaf 1 januari 2025 wijzigt de quasi-immuniteit van hulppersonen, zoals freelancers en onderaannemers. Wat moet je als ondernemer hierover weten?
In een onderneming die nieuwe klanten aantrekt, extra omzet genereert en nieuwe medewerkers aanwerft, moet u als werkgever rekening houden met bijkomende verplichtingen. We zetten de belangrijkste actiepunten op een rijtje.
Een gezonde cashflow is van vitaal belang voor elk bedrijf, ongeacht de grootte of sector. Waarom is cashflow zo belangrijk? En welke voordelen biedt facturatiesoftware?
Met een correct opgestelde klantenofferte bouw je als ondernemer vertrouwen en transparantie op met je klanten. Een duidelijk document voorkomt immers misverstanden en zorgt voor heldere afspraken. Benieuwd naar enkele praktische tips?
Het gebeurt regelmatig dat een bestuurder of aandeelhouder geld leent aan zijn vennootschap. Omgekeerd is het ook mogelijk dat de vennootschap geld aan de betrokken persoon uitleent. Welke interestvoeten gelden in dergelijke situaties?
Op 1 juli 2024 was een uitbreiding van de inhoudingsplicht voorzien, waarbij u zou moeten nagaan of uw zelfstandig (onder)aannemer onbetaalde sociale bijdragen van meer dan 2.500 euro heeft. Deze maatregel wordt echter uitgesteld naar 2026. Wat houdt deze verplichting precies in?
Sinds 1 januari 2023 zijn er nieuwe regels van kracht voor de aftrekbaarheid van autokosten voor plug-in hybrides. Deze regels kunnen leiden tot verschillende aftrekpercentages voor brandstofkosten en overige autokosten, wat de administratie ingewikkelder maakt. Tot nu toe was er onduidelijkheid over hoe men deze kosten moest splitsen. De minister heeft nu een praktische oplossing geïntroduceerd, namelijk de 70/30-regel, en biedt ook de optie om de werkelijke verhouding te gebruiken.
Vanaf 1 januari 2026 wordt de e-factuur de norm voor b2b-transacties in België. Wie investeert in e-invoicingsoftware kan daarom tijdelijk genieten van een kostenaftrek van 120%.
Vanaf boekjaar 2024 gelden nieuwe groottecriteria voor vennootschappen in België. Deze criteria bepalen of een vennootschap in aanmerking komt voor fiscale gunstmaatregelen.

Tulpenlaan 167 - 169
8540 Deerlijk
056 71 22 01
deerlijk@aficor.be
BTW nr: BE 0430.313.279
ITAA 50.047.552
Franklin Rooseveltplein 19
9600 Ronse
055 23 00 40
ronse@aficor.be
BTW nr: BE 0474.987.719
ITAA 50.506.179